Delårsrapport januari – september 2016

23 nov. 2016

TREDJE KVARTALET 2016

• Nettoomsättningen ökade 9 % (11 % ökning i rubel) till 406 MSEK (373 MSEK)
  • Rörelseresultatet ökade till 40 MSEK (31 MSEK)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,8 % (8,3 %)
  • EBITDA uppgick till 45 MSEK (45 MSEK)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 34 MSEK (17 MSEK)
  • Resultat per stamaktie uppgick till 1,98 SEK (0,47 SEK)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -104 MSEK (183 MSEK)

JANUARI – SEPTEMBER 2016

• Nettoomsättningen ökade 5 % (21 % ökning i rubel) till 1 121 MSEK (1 068 MSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till 83 SEK (43 MSEK)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,4 % (4,0 %)
  • EBITDA uppgick till 108 MSEK (97 MSEK)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 68 MSEK (20 MSEK)
  • Resultat per stamaktie uppgick till 2,81 SEK (-1,73 SEK)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 20 MSEK (161 MSEK)
MSEK
Nio månader 2016 67,7
Nio månader 2015 20,2
Nettoskuld
Tredje kvartalet 2016 (76,5)
Tredje kvartalet 2015 (40,5)
Nio månader 2016 (76,5)
Nio månader 2015 (40,5)
Nettoskuld / EBITDA
Tredje kvartalet 2016 (0,5)
Tredje kvartalet 2015 (0,3)
Nio månader 2016 (0,5)
Nio månader 2015 (0,3)

KOMMENTARER AV LARS CORNELIUSSON, VD:

• Även om minskningen av marknaden avmattats under senaste tiden så var totalmarknaden för nya anläggningsmaskiner i Ryssland fortfarande 7-10 % lägre än motsvarande period föregående år. Den allmänna osäkerheten i marknaden och bristen på finansiering fortsätter att påverka efterfrågan negativt. Samtidigt ser vi dock en ökning i kundernas utnyttjande av sina maskiner. Detta har en positiv inverkan på vår eftermarknadsförsäljning och borde bidra ytterligare till det uppdämda behovet att förnya maskinparken i Ryssland.
  • Trots den svaga marknaden har vi lyckats leverera ett relativt starkt resultat för kvartalet med både ökad försäljning och ökad lönsamhet. Vi har fortsatt att sälja mer stora maskiner, samtidigt som försäljningen av reservdelar och service ökat väl. Resultatet per stamaktie (beräknad efter utdelning på preferensaktier) fortsätter att vara positivt.
  • Samtidigt fortsätter vi att utveckla vår verksamhet genom att lägga till kompletterande produkter. Som nämndes i rapporten för andra kvartalet ingick vi i juli ett avtal med LiuGong Dressta Machinery där vi utnämndes till officiell distributör för Dressta bulldozrar och bandgående rörläggare över hela Ryssland. I september ingick vi även ett avtal med Rottne Industri AB där vi utnämndes till officiell distributör för Rottne skogsmaskiner över hela Ryssland. Vi är stolta över dessa utnämningar som visar på styrkan i vårt distributionsnätverk. Adderingen av de nya produkterna, som passar perfekt i vårt befintliga erbjudande av produkter från Volvo CE och Terex Trucks, är helt i linje med vår strategi att utnyttja vårt nätverk för att sälja kompletterande produkter.

Presentation av delårsrapporten

En presentation av denna rapport kommer hållas via telefon den 24 november 2016, kl. 09:30 CET.

Presentationen kommer finnas tillgänglig på bolagets webbplats före mötet. För att ansluta till presentationen, vänligen ring in senast fem minuter innan avsatt tid.

Telefonnummer:

Deltagarkod: 93614184#

Ferronordic är den auktoriserade återförsäljaren för Volvo Construction Equipment, Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne i Ryssland. I vissa delar av Ryssland har Ferronordic även utsetts till eftermarknadsåterförsäljare för Volvo och Renault Trucks samt återförsäljare för Volvo Penta. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010 och har därefter expanderat snabbt över Ryssland. Bolaget är väl etablerat i samtliga federala distrikt med 77 anläggningar och över 850 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på CIS-marknaderna. Stamaktierna i Ferronordic Machines AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Blomqvist, Finans- och ekonomidirektör samt IR-ansvarig, Tel: +46 8 5090 7280, eller e-post: anders.blomqvist@ferronordic.com.
Denna information är sådan information som Ferronordic Machines AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 november 2016, kl. 17:45.