Ferronordic utvidgar samarbete med Sandvik i Ryssland

25 okt. 2021

Ferronordic har ingått avtal om att bli återförsäljare av Sandviks stationära kross- och sorteringsverk i hela Ryssland. Enligt avtalet ansvarar Ferronordic för försäljning, service och reparation av Sandviks stationära kross- och sorteringsverk i hela landet. Över tid förväntar sig Ferronordic att försäljning relaterad till de nya produkterna kan komma att motsvara ca 7% av koncernens omsättning i Ryssland.

Sandvik Rock Processing Solutions, ett affärsområde inom Sandvik, har utsett Ferronordic till auktoriserad återförsäljare för sina stationära kross- och sorteringsverk i Ryssland. Genom avtalet blir Ferronordic ansvarig för försäljning och service av Sandviks stationära kross- och sorteringsverk i hela Ryssland inom byggsegmentet och i delar av landet inom gruvsegmentet. Avtalet följer utnämningen av Ferronordic som distributör av Sandvik mobila kross- och sorteringsverk i Ryssland i mars 2021 och utvidgar samarbetet mellan Ferronordic och Sandvik Rock Processing Solutions i Ryssland.

Sandviks produktportfölj av stationära kross- och sorteringsverk inkluderar käftkrossar, konkrossar, hybridkrossar, matare och sorteringsverk. Användningsområden för Sandviks kross- och sorteringsverk inkluderar främst gruvor och stenbrott. Med detta avtal och pågående samarbete med Sandviks mobila kross- och sorteringsverk kommer Ferronordic att bli huvudpartner för Sandvik Rock Processing Solutions i Ryssland.

Över tid förväntar sig Ferronordic att maskin- och eftermarknadsförsäljningen relaterad till Sandviks mobila och stationära kross- och sorteringsverk kan komma att motsvara ca 5% respektive 7% av omsättningen i Ryssland. Bruttomarginal och rörelsekapitalsbehov förväntas vara jämförbara med Ferronordics befintliga produkterbjudande i Ryssland/CIS.

Håkan Karlsson, VP och chef för Global Sales Stationary Crushing and Screening inom Sandvik Rock Processing Solutions, kommenterar: “Vi är glada över att kunna utöka vårt samarbete med en pålitlig partner som Ferronordic. Ferronordics rykte på marknaden, starka nätverk och omfattande lokala erfarenhet gör att vi kan förbättra kundnöjdheten och utveckla varumärket Sandvik ytterligare i Ryssland.”

Ferronordics VD, Lars Corneliusson, kommenterar: “Vi är glada över att kunna utveckla vårt partnerskap med Sandvik och utöka vårt erbjudande med premiumprodukter som kompletterar vårt sortiment. Sandviks kross- och sorteringsverk är ledande inom innovation och produktivitet. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att ytterligare stärka Sandviks ställning i Ryssland och att leverera ytterligare värde till våra kunder.”

Avtalet har undertecknats och träder i kraft 1 januari 2022. Ferronordic kommer att påbörja marknadsföring och försäljning av de nya produkterna från januari 2022.

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag inom områdena anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo Construction Equipment och vissa andra varumärken i hela Ryssland och Kazakstan, eftermarknadspartner för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Ryssland, samt återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Företaget erbjuder dessutom s.k. contracting services där man äger och opererar maskiner för att utföra arbeten för kunder. Ferronordic startade sin verksamhet 2010 och har omkring 100 anläggningar och omkring 1 700 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm. www.ferronordic.com

För frågor från media, vänligen kontakta:

Ceren Wende, Marknadsförings- och kommunikationschef, Tel: +46 73 658 59 80, eller: ceren.wende@ferronordic.com

För frågor från investerare, vänligen kontakta:

Erik Danemar, Finanschef och Chef för investerarrelationer, Tel: +46 73 660 72 31, eller: erik.danemar@ferronordic.com

Ferronordic AB (publ)
Nybrogatan 6
Reg. nummer: 556748-7953
Telefon: +46 8 5090 7280

Denna information är sådan information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 oktober 2021, kl. 14:45.