Ferronordic utökar sitt nätverk i Tyskland genom förvärv av verkstad i Limburg

03 mars 2021

Ferronordic har ingått avtal om att förvärva Thomas Nutzfarzeuge GmbH med tillhörande fastigheter (”Thomas”). Thomas är en auktoriserad verkstad för Volvo och Renault Trucks i Limburg, Hessen. Förvärvet ligger i linje med Ferronordics strategi att expandera och förbättra servicenätverket i Tyskland. Under 2019 och 2020 hade Thomas en genomsnittlig omsättning om 4,8 MEUR (* 49 MSEK) per år med ett genomsnittligt rörelseresultat om ca 0,8 MEUR (* 8 MSEK).

Thomas Nutzfahrzeuge GmbH driver en verkstad för service och reparation av lastbilar och bussar i Limburg an der Lahn, belägen vid motovägen A3 mellan Frankfurt och stora städer såsom Bonn, Köln och Düsseldorf. Genom sitt dotterbolag Thomas Service GmbH bedriver Thomas även en mindre uthyrningsverksamhet. Thomas har för närvarande 22 heltidsanställda.

Genom förvärvet erhåller Ferronordic en strategisk position i en viktig del av Hessen. Området omkring Limburg har en betydande population av Volvo- och Renault-lastibilar och utgör ett viktigt led i Ferronordics målsättning att utvidga sitt servicenätverk för att öka sin marknadsandel och expandera eftermarknadsaffären i Tyskland.

Investeringen uppgår sammanlagt till 6,4 MEUR (*64 MSEK). Den förväntade köpeskillingen för aktierna i Thomas uppgår till 2,9 MEUR (*29 MSEK), baserat på nettotillgångar om 0,5 MEUR (*5 MSEK) och goodwill om 2,4 MEUR (*24 MSEK). Ferronordic kommer även att förväva fastigheten där verksamheten bedrivs för en köpeskilling om 3,5 MEUR (* 35 MSEK).

Transaktionen förväntas slutföras i april 2021. Thomas kommer att integreras i Ferronordics tyska verksamhet under 2021.

Lars Corneliusson, Ferronordics VD, kommenterar: “Thomas Nutzfarzeuge är en utmärkt verkstad med strategiskt läge som drivs med ett tydligt kundfokus, helt i linje med vår strategi och våra värderingar. Vi är väldigt nöjda med detta förvärv och ser fram emot att välkomna alla medarbetare i Thomas till Ferronordic. Tillsammas kommer vi att fortsätta bygga ett ledande service- och försäljningsföretag i Tyskland”.

*Enligt EUR/SEK växelkurs per 3 mars 2021.

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag inom områdena anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo Construction Equipment och vissa andra varumärken i hela Ryssland och Kazakstan, eftermarknadspartner för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Ryssland, samt återförsäljare för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Tyskland. Företaget erbjuder dessutom s.k. contracting services där man äger och opererar maskiner för att utföra arbeten för kunder. Ferronordic startade sin verksamhet 2010 och har omkring 100 anläggningar och omkring 1 400 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm.

För frågor från media, vänligen kontakta:

Ceren Wende, Marknadsförings- och kommunikationschef, tel. +46 73 658 59 80, eller ceren.wende@ferronordic.com

För frågor från investerare, vänligen kontakta:

Erik Danemar, Finanschef, Tel. +46 73 660 72 31, eller erik.danemar@ferronordic.com