Ferronordic öppnar ny verkstad i Bad Hersfeld

20 apr. 2022

Ferronordic har påbörjat sin verksamhet i en ny verkstad i Bad Hersfeld, Tyskland, vilket fyller ett viktigt tomrum i bolagets växande nätverk. Ferronordic kommer att investera cirka 3 MSEK under 2022 för att uppgradera anläggningen.

Ferronordic har öppnat en ny verkstad nära Bad Hersfeld i Hessen, Tyskland. Anläggningen är uthyrd och består av 5 800 m2 verkstad, lager och kontorsyta. Investeringar för att säkerställa att anläggningen uppfyller både Ferronordics standarder och Volvos och Renault Trucks kommer att uppgå till ca. 3 MSEK. När den väl har etablerats kommer anläggningen att rymma 10-12 anställda, inklusive säljare.

Bad Hersfeld är strategiskt beläget i centrala Tyskland, mellan motorvägarna A5, A4 och A7 som förbinder landet från norr till söder och öst till väst. Det är också hem för ett växande antal logistikföretag. Stadsdelen Hersfeld har en befolkning på ca. 120 000 människor.

Ferronordics VD Lars Corneliusson kommenterar, "Med öppningen av Bad Hersfeld fyller vi ett viktigt tomrum i vårt växande nätverk i Tyskland. Ett tätt och strategiskt placerat nätverk av verkstäder är nyckeln till att säkerställa kundnöjdhet och öka marknadsandelarna för Volvo och Renault Trucks i Tyskland. Med tillägget av Bad Hersfeld stärker vi vår servicekapacitet och tar ytterligare steg för att bli det ledande service- och försäljningsföretaget i Tyskland.”

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag inom områdena anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo Construction Equipment, Sandvik Rock Processing Solutions och vissa andra varumärken i hela Ryssland och Kazakstan, eftermarknadspartner för Volvo Trucks och Renault Trucks i delar av Ryssland samt återförsäljare för Volvo Lastvagnar och Renault Trucks i delar av Tyskland. Företaget erbjuder dessutom contracting services där man äger och driver maskiner för att utföra arbeten för kunder. Ferronordic startade sin verksamhet 2010 och har omkring 100 anläggningar och omkring 1 800 anställda. Ferronordics vision är att betraktas som det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm. www.ferronordic.com

För media och journalister:

Ceren Wende, Marknads- och kommunikationschef, Tel: +46 73 658 59 80, or email: ceren.wende@ferronordic.com

För investerare och analytiker:

Erik Danemar, Finanschef och Chef för investerarrelationer, Tel: +46 73 660 72 31, or email: ir@ferronordic.com